65 views 4 min

0

Komentarzy

Polscy artyści zachwycili publiczność festiwalu Bayreuth Baroque

- Grudzień 18, 2023

Po raz czwarty muzyka baroku wypełniła osiemnastowieczny teatr magrabiny Wilhelminy von Bayreuth w ramach
festiwalu Bayreuth Baroque, który odbył sięw dniach 7 do 17 września 2023 r. W jegomiędzynarodowej obsadzie
i tym razem nie zabrakło wybitnych polskich muzyków.
Na otwarcie wystawiono dramat muzyczny „Flavio, Re de‘ Longobardi“ Georga Händla z 1722 roku. Tytułowy król Flavio,
znudzony zarówno małżonką, jak i swoimi metresami, zapłonął namiętnością do Teodaty, córki jednego z mężów stanu.
Zabiegi władcy o piękną dziewczynę wywołują szereg nieszczęść: długoletnich przyjaciół poróżnia zawiść,
ich dzieci zrywają zaręczyny, dochodzi nawet do zbrodni. Historia ta kończy się jednak
szczęśliwie, przynajmniej dla dwóch zakochanych par, które łączą się w finale. Spektakl
reżyserował dyrektor artystyczny Festiwalu Max Emanuel Cenčić, który śpiewał też partię głównego amanta Guido.
Cenčić ma wyjątkowy talent do takiego prowadzenia akcji scenicznej, że publiczność nie nudziła się ani
przez chwilę. Nawet akcenty erotyczne dawkowane były w sposób nienachalny i dowcipny, głównie poprzez zasłonięte kotarami,
ale wymownie trzęsące się królewskie łoże z baldachimem.
Charakterystyczna dla Bayreuth Baroque jest obecność kontratenorów, czyli wysokich głosów męskich
przypominających brzmieniem kobiecy alt. Jednym z nich jest doskonały technicznie i wyrazisty emocjonalnie
Max Emanuel Cenčić. W roli kapryśnego Flavio wystąpił Francuz Rémy Brès-Feuillet,
który śpiewał nieco manierycznie i nonszalancko, jak na króla przystało. W ukochanego Teodaty, królewskiego adiutanta Vitige,
wcielił się ukraiński kontratenor Jurij Mynenko. Z pań wyróżniała się najbardziej rosyjska sopranistka Julia Leżniewa
jako Emilia, córka Ugona i ukochana Guido. Artystka jest bardzo sprawna technicznie, a każdy wyśpiewany przez nią dźwięk to perełka.
Jako Teodata wystąpiła Monika Jägerová, dysponująca gęstym ciemnym altem, która stworzyła zabawną postać w typie molierowskim.
Muzycznie poprowadził przedstawienie Benjamin Bayl z orkiestrą Concerto Köln.
Drugiego dnia festiwalu odbył się recital wokalny niemiecko-rumuńskiego kontratenora
Valera Sabadusa z towarzyszeniem polskiej {Oh!} Orkiestry, pod dyrekcją Martyny Pastuszki, która jako koncertmistrzyni
prowadziła zespół grając na skrzypcach. Robiła to bardzo swobodnie i jednocześnie z taką werwą, że aż ze sceny leciały iskry.
Muzycy zaprezentowali utwory z oper niemieckiego kompozytora Carla Heinricha Grauna (1704–1759), związanego z dworem króla
pruskiego Fryderyka II. Sabadus bisował trzy razy, bo zachwyceni widzowie długo nie pozwalali mu zejść ze sceny.
Podobny aplauz zebrała Martyna Pastuszka wraz z orkiestrą, która perfekcyjnie opanowała utwory Grauna.
Goście z Polski, którzy specjalnie przyjechali na ten koncert, mieli powody do dumy.
„W Polsce niewątpliwie istnieje zainteresowanie muzyką dawną” – powiedziała Martyna Pastuszka w wywiadzie udzielonym
niemieckojęzycznemu blogowi Klassik … dalsza część artykułu Link do czasopisma

Zrodlo: Moje Miasto www.mm-gazeta.de

 

#BayreuthBaroque #MuzykaBaroku #FestiwalMuzyczny #MaxEmanuelCencic #GeorgHandel #OperaBarokowa #Kontratenor #MartynaPastuszka #OhOrkiestra #ValerSabadusa #CarlHeinrichGraun #MuzykaDawna #Skrzypce #OperaHistoryczna #PolskaMuzyka #MiędzynarodowaObsada #JuliaLeżniewa #RémyBrèsFeuillet #JurijMynenko #BenjaminBayl #ConcertoKöln #CzasoprzestrzeńBaroku #KulturaMuzyczna #HistoriaOpery #FestiwalMuzyczny2023 #FlavioRedeLongobardi #TeatrMagrabiny #MartynaPastuszkaConducts #OperaSoprano #OperaAlto #HistoriaMuzyczna

Zostaw komentarz